Vilken tidning ska man läsa?

Vad finns det för tidningar som skriver som det är, eller så när som möjligt?
Jag menar Expressen och Aftonbladet skriver ju inte speciellt när sanningen alla gånger.
Speciellt Expressen tycker jag illa om.

Jag har skrivit lite om det tidigare, kolla
här

Jag vill gärna läsa om saker som det är. Att i princip alla brott i Sverige begås av svenskar stämmer ju inte. Eller jo, om man läser någon av dessa tidningar så är det ju så. Men inte om man kollar statistik hos Brotts förebyggande rådet, bra.se.

"DE SOM ÄR FÖDDA UTOMLANDS ÄR OFTARE REGISTRERADE FÖR BROTT ÄN SVENSKFÖDDA PERSONER" enligt brå.

Men enligt våra kvällstidningar så är det nästan alltid svenskar som är inblandade. Jag anser inte att man är svensk om man kommer från USA, Irak, Holland eller något annat land. Även om man kan vara svensk medborgare. Jag tror inte heller att alla som har svenskt medborgarskap kallar sig själva för svenskar.

Jag tror att många är stolta över sina hemländer, sina länder. Jag känner fler personer som är stolt över sitt hemland och sin bakgrund. Vissa av dom är svenskar, några är från andra länder. Men frågar jag dom vad dom är, så svarar dom INTE att dom är svenskar.

Så snälla ni som trycker dessa tidningar, ta inte av folk deras bakgrunder och identiteter.
Oavsett om ni skriver om något som är dåligt eller bra.

Att tidningar kallar personer för "den svensk födde irakiern" osv. tycker jag är fel. Jag blir inte irakier bara för att min mamma skulle råka föda mig där eller? Vad är den svenskfödde irakiern egentligen, svensk eller irakier?

Vad menar tidningarna med svenskfödd?

Jag tror inte att jag har läst i någon tidning om den svensk födde normannen. Är det bara vissa människor som räknas som svenskfödda, medan andra för behålla sin nationalitet?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Jag läste någonstans att ingen väljer vilket land man föds i, eller vilken etnisk grupp man tillhör. De som propagerar för att "ingen väljer sitt kön - och därmed kan man födas med ett annat kön än det fysiska" borde kanske ha detta i åtanke.

Personligen tycker jag att man kan tala om kulturell samhörighet, något som påverkas mer av etniskt ursprung än nationalitet - men samtidigt mer av ens egen omgivning än av etniskt ursprung. Det är skillnad i synen på sig själv om man växer upp i rinkeby jämfört med danderyd - oavsett vilket etniskt ursprung man har eller vilken nationalitet man härstammar från. Alla tjänar på att växa upp i en rikare miljö - även om enskilda individer naturligtvis kan utgöra undantag till regeln (precis som det finns undantag i alla andra regler)...

Själv är jag positiv till invandring, men negativ till extrema samlingar så som det blivit i Södertälje till exempel. Det kan aldrig bli integrering om den kulturella samhörigheten inte är svensk i grunden - och det kan den inte sägas vara i dessa av Mona Sahlin utpekade problemområden. Nej, inspirera invandrare till att flytta norrut istället, här finns det jobb och här behöver vi fylla ut tomma lägenheter. Det har lönat sig förut och kan göra det igen! :)

2008-03-14 @ 02:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback