"Smyg svensk"

Jag tror jag är en "smyg svensk". Vad menar jag med "smyg svensk"?

Jo, att om jag är utomlands så har jag inte problem med att vara svensk och att vara stolt över att jag är svensk. Men om jag hemma ( i Sverige) säger att jag är stolt över att vara svensk så får jag många sura blickar, och kommentarer som "är du rasist?". Och det som är lustigast av allt, det är att i dom flesta fall så är det svenskar som säger det.

Varför? Är dom så rädd själv att bli kallad rasist eller vad handlar det om?
Säger jag att jag trivs och är stolt över min hemstad och landskapet jag bor i, då blir folk intreserad och undrar vad som får mig att tycka så. Sedan kan jag berätta om allt fint som finns här och i närheten.

Men alla landskap har sina "pärlor" och fina ställen. Som andra tycker är minst lika fint som vad jag tycker om "mina" ställen. Alla landskap är en del av Sverige.

Så tydligen kan man vara stolt över visa delar av Sverige, bara man inte säger att man är stolt över Sverige.

För fy, tänk om vi skulle bli som dom flesta andra människor på vår jord och vara stolt över vårat land och våra arv osv.

Tänka vad skulle folk tycka då? Kanske att vi börjar bli som folk är mest.
För jag menar, vem tycker illa om en amerikan bara för att han eller hon är stolt över sitt land?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag tycker man ska värna om sitt land och vara stolt, så gott det går. Jag är INTE rasist, men tycker ändå att övervägande här numer inte är rena svenskar. Jag blir bara skitförbannad på REN svenska när ungarna inte får sjunga nationalsångenpga. det är rasistiskt för invandrarna.Det är INTE något jag är stolt över.
Man får ta seden dit man kommer tycker jag.
Usch då så jag kom igång här..
Ha en trevlig kväll!

Postat av: Soffie

Jag märker att mina vänner som bor utomlands blir mer svenskar och verkligen är stolta att vara svensk,alltid när jag besöker dem har jag saker som är typiskt svenska med mig till dem.
Tycker det är så dumt att man inte ska få fira skolavslutningen,påsk mm i kyrkan.
Herregud vi är ju här i Sverige.
Ett mycket bra inlägg det där,ha en bra lördagkväll!!!

2008-02-09 @ 18:50:55
URL: http://soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback