Ta inte från dom rika, det vill dom inte...

"Allt fler höginkomsttagare lämnar Svenska kyrkan. Nu överväger organisationen sänkt avgift för att locka kvar de rika." (expressen.se 22/2--07)

Det låter som ett dåligt skämt men ska tydligen vara sant.

Var ligger logiken i att låta dom rika få betala (procentuellt) mindre än dom som är fattigare?
Att sänka avgiften för att behålla rika medlemmar i svenska kyrkan är väl rätt kraftig särbehandling. Jag hade för mig att svenska kyrkan hade med religion att göra, inte pengar. Skulle dom rika blir starkare i sin tro om dom fick rabbat? Har dom fattiga redan sådan stark tro att dom är beredda att betala för det?

Jag har ingen aning, jag har gått ur svenska kyrkan och det beror inte på ekonomi, utan det har med tro och värderingar att göra. Det borde väl vara grunden för alla andra också, att man väljer att vara eller inte vara med i kyrkan pga. sin tro.

Fast oavsett andledning så borde det inte finnas något rabbat system inom en tro. för med ett sånt system känns det mer som det handlar om ekonomi än just tro.

Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa vid sig, för det är inte min mening, jag accepterar folk val av att till höra eller inte till höra svenska kyrkan (eller någon annan tro).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback