Hur ska man göra med känslor?

Hur ska man göra med känslor, och vad är känslor egentligen?

Det finns tusentals tips om det här med känslor, så många förslag på hur man ska göra och inte ska göra. Jag blir alldeles snurrig.

"Det är viktigt att du pratar om dina känslor"
Viktigt för vem? För mig eller någon annan? Jag lever inte i någon tv-serie med statister och manus. Jag lever i min verklighet. I min verklighet är det viktigaste att JAG FÅR BESTÄMMA NÄR jag vill prata om känslor och så är det viktigt att jag får bestämma med VEM jag vill prata med om min känslor, eller OM jag vill prata om mina känslor eller inte.

"Det är viktigt att du stannar i känslan"
Va fan är det för uttryck? Varför är det så viktigt att stanna i känslan? Jag vill bara känna glädje och att jag mår bra, någon annan känsla vill jag inte stanna i.

"Det är viktigt att ha det jobbig ibland så man vet när man har det bra"
Det verkar väldigt korkat tycket jag. Jag mår bättre av att må bra än att må dåligt. Det är ju lika logiskt som att säga "det är bra att krocka ibland så man vet att det inte är bra att krocka". Inte fan tänker jag "vad skönt att jag mår dåligt nu så jag vet när jag mår bra sedan". Ibland har jag otur när jag tänker, men jag är inte dum i huvudet.Jag vet ändå när jag är glad och mår bra, det behöver jag inte må dåligt för att veta.

Kommentarer
Postat av: Slim

Finns det något bra svar på frågan egentligen? Jag är nog lika "nollställd" som du.
Det viktiga är väll att klura ut vad man mår bra av och vad man mår dåligt av, sen får man hitta lösningarna på det. Eller?

Postat av: Annelie

Där kan jag hålla med dig. Inte vill man eller behöver man må dåligt för den sakens skull.
Att ventilera sig är som du säger precis upp till en själv. Det är det allra viktigaste tycker jag.

Sen finns det ju ett antal människor som faktiskt sluter sig och inte kan tala alls. Dom får man hoppas att det finns medmänniskor till som förstår...tvinga fram åtminstone en känsla av något slag. ALlt för många lider i tysthet, helt ofrivilligt.

Ha en fin dag!

2008-02-24 @ 11:02:11
URL: http://rospinglan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback