Ta ställning med en röd tröja

Bär en röd tröja till stöd för de demonstrerande munkarna i Burma i morgon fredag den 28 september.

Imorgon kommer jag att bära en röd tröja, för att visa mitt ställningstagande. Inte för att min röda tröja kommer påverka så mycket, men jag gör i alla fall något. Så ni som läser det, ta gärna på er en röd tröja imorgon.
För även om man bara gör något litet så gör man i alla fall något.

På onsdagen dödades minst fyra personer och ett hundratal skadades när säkerhets- styrkorna med våld försökte skingra upp emot 100 000 demonstranter som demonstrerade mot militärdiktaturen.

Två kloster i Rangoon utsattes för razzior av säkerhetsstyrkorna under natten och totalt runt 200 munkar greps, säger ögonvittnen till nyhetsbyrån Reuters.

 

De styrande generalerna erkände på torsdagen att en demonstrant dödats i samband med onsdagens protesttåg i Rangoon. Tre av demonstranterna ska ha skadats, rapporterade statliga medier. Ledare för protesterna, som talade i burmesiskspråkiga sändningar i utländska radiokanaler, sade att minst fem munkar hade dödats då militären öppnade eld mot demonstranter.

Greps av säkertetsstyrkor

Två högt uppsatta medlemmar av oppositionspartiet Nationella demokratiförbundet (NLD), som leds av Aung San Suu Kyi, greps i Burma under natten. De greps av säkerhetsstyrkor i sina bostäder, sade en partifunktioner.
De gripna är partitalesmannen Myint Thein och ledande medlemmen Hla Pe. En talesman för NLD i Bangkok bekräftade gripandena och sade att Myint Thein troligen gripits på grund av frispråkiga kommentarer till medier.
- När utländska medier ringde honom med frågor så var han kritisk till regimen, sade talesmannen Zin Linn i Bangkok.

Av TT

Kommentarer
Postat av: Kirsi

skall försöka komma ihåg den röda tröjan imorgon!

Postat av: Karoline

Bra! Det ska jag göra, även min familj. problemet är att jag inte har någon röd tröja, jag får hitta något rött en sjal kanske! Gillar när folk tar ställning!
Ha en skön kväll!

2007-09-27 @ 21:51:23
URL: http://enmamasliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback