Nu tycks varenda hel- och halvkändis ägna sig åt tatueringsriter.

Nu tycks varenda hel- och halvkändis ägna sig åt tatueringsriter. Och alla fullkomligt okända också. De minst sparsmakade har hela skallen full med vanställande symboler, blixtar vid tinningarna, kors på hjässan, dödskallar på hakor och hals.
Är det självhat det är rör sig om, brutalt våld mot det egna jaget, en variant av småflickor som skär sig? frågade jag en mer analytisk person, som förklarade för mig att det snarare handlar om att känna sig potent och i kontroll och stark och att det var ett sätt att helga och vörda sin kropp. Att göra den till sitt altare.
Och så är det förstås trendigt. En svårreparerad trend.
En Lilla My på axeln, en blomma på foten eller ett litet Karl Alfred-ankare på underarmen är fullt uthärdligt, tycker jag. Men detta?
Snälla, söta, rara: låt bli! (
expressen.se)

Det skriver Cecilia Hagen i sin krönika för expressen.
Jag både håller med och inte håller med.

Folk har väl rätt att göra vad dom vill med sina kroppar.
Det ska väl jag inte säga något om.

Men om man nu ska tatuera sig bör man tänka igenom det nog.
Tre viktiga saker man bör tänka på (tycker jag) när man ska tatuera sig är:
  1. Varför vill jag tatuera mig?
  2. Varför väljer jag just den tatueringen?
  3. Kan jag dölja den om jag behöver?
Tatuerar jag mig bara för att ha en tatuering så är det lätt att man ångrar sig senare.
Var nykter när du tatuerar dig är också viktigt. Jag har själv en tatuering som jag gjorde för längesedan, då var jag påverkad. Den blev inte så bra.

Dom tatueringar jag har, fem stycken, symboliserar alla dela av mitt liv och min historia.

Jag kan dölja dom om jag vill. För det passar sig inte alltid att vara tatuerad.
T.ex. kan det vecka anstöt hos andra, och det bör man tänka på. För det finns faktiskt vissa jobb som man inte får om man är tatuerad. Sen kan man tycka vad man vill om det, men så är det.

Sen tror jag inte att Cecilia Hagen har pratat med så många av dom har tatueringar. Hon har knappast någon själv, fast jag vet inte. Hon skulle säkert tycka att någon av mina tatueringar är hemska eller något liknande. Några har tyckt att motiven är "onda". Men när jag har förklarat varför jag har dom motiven så har dom ändrat åsikt.

Värt att tänka på kanske, nu tror jag inte att Cecilia Hagen kommer läsa min blogg i alla fall.
Tatueringar kan bli som en drog, det kan jag faktiskt hålla med om.

Kommentarer
Postat av: Turnersurveys

Hello my name is Cisco. English language is my second language . I visit sites like yours to learn new english vocabulary words and improve my english grammar . I hope to have effective communication and business communication for a new job in US. I learned a new word of the day from your site. I plan to be public speaking and business writing better now from your site. Thank you.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback