Ballonger kan ge barnen cancer

En rapport från danska Miljøstyrelsen visar att helt vanliga ballonger kan innehålla cancerframkallande ämnen ? och man uppmanar nu att föräldrarna att inte låta barnen blåsa upp ballonger.

Miljøstyrelsen har undersökt 20 olika ballongmärken och fann att tre av fyra överskrider gränsvärdena för nitrosaminer. Ämnen frigörs från ballongerna när man suger på dem, till exempel vid uppblåsning.
image382
Jag kommer nog ändå att låta mina barn blåsa i ballonger.

Risken med det här verkar vara väldigt överdriven, fast det är klart det finns en liten risk. Men det finns en liten risk med allt som mina barn gör. Dom riktigt stora riskerna undviker jag så klart.

Ska man börja undvika varenda liten risk som finns så får man inte göra någonting alls känns det som. Det finns en liten riska att man utvecklar el-allergi om man har för mycket el runt omkring sig, så då kanske man ska köra med stearin ljus i stället. Fast då kan man få fel på lungorna av det sot som kommer från veken, för att inte tal om svavlet från tändstickorna eller gasen från tändaren. Ååå, farliga värld vad gör du med mig?

Det är ju som med ICA´s kött, lite väl hysteriskt tycker jag. Hur många känner någon som har blivit dålig pga. av att dom har ätit kött från ICA? Jag vet du inte av någon i alla fall.

Skrev tidigare om ICA och systembolaget, läs mer
här...

Kommentarer
Postat av: Eirikmaia

Informative website! Thanks!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback