Rattfylla

"Och gnällgubbarna som säger att de inte har råd att sätta in ett lås för 20 000 kronor ? se det som en kollektiv trafikförsäkring. Har du råd med en bil har du råd med den extra kostnaden, som vi dessutom"

Så skriver Frida Boisen för expressen:
Så stoppar vi rattfylle-svinen
Hon skriver mycker mer också, väldigt bra tycker jag.
Men hur många är det som anser sig har råd med alkoholås för 20 000:-?
Dom personer som skulle behöva ett alkoholås sätter inte in det av fri vilja skulle jag tro.

Sen är det väl det där med pengar som är problemet som vanligt.
Kostade det någon tusenlapp att fixa ett alkoholås och man sen fick tillbaka det i form av billigare försäkring så kanske fler skulle göra det.

För min egen del så skulle jag inte sätta in något i min bil för 20 000:-.
Min bil är inte värd dom pengarna och därför sätter jag inte in något för dom pengarna.
Dom flesta jag känner har inte bilar som är värda så mycket pengar.

Sen så när det gäller rattfylla så är det nog det en fråga som folk har väldigt stor dubbel moral i.
Dom flesta känner någon som har kört i fyllan, men dom har inte ringt polisen. Även jag har tidigare valt att inte ringa polisen när folk har kört i fyllan. "inte kan man sätta dit en polare..."

Fast jag har ändrat mig, nu ringer jag så fort jag misstänker att någon kör påverkad.
Att jag inte ringde tidigare är inte så konstigt, dom som känner mig förstår varför jag inte ringde.
Dom som inte känner mig orkar jag inte förklara för, det skulle ta flera dagar att förklara det.

Sen är det många som tycker att man inte ska köra bil i fyllan, men båt och snöskoter det är inte lika illa att köra på fyllan. Det är dags att vi alla vågar ta vårt ansvar och gör något. Betala polarens taxi, ta av honom eller henne nycklarna, gör vad som helst bar ni gör något.

Det är aldrig för sent att göra något...
 
image289
image288 













Att ring eller inte ringa det är frågan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback